maanantai 10. maaliskuuta 2014

Á Paris 7.-9.3.14

Tässä teille jättimäinen postaus meidän viikonlopun kestäneestä Pariisin matkasta. En jaksanut alkaa jakamaan tätä sen pahemmin osiin, mutta muutamasta ostoksesta sekä puhelinkuvista on tulossa myöhemmin johonkin postaukseen lisää Pariisi aiheisia kuvia. Mutta asiaan! Eilen yöllä saavuimme Arton kanssa niin ihanasta Pariisista, jonne olisin mieluusti jäänyt vielä muutamaksi päiväksi. Paljon kerkesimme näkemään, mutta paljon jäi vielä näkemättä, joten Pariisiin on vielä joskus päästävä eikä tuolloin pelkkä viikonloppu riitä! Olen kyllä niin onnellinen tuosta reissusta ja tuo oli aivan upea tapa viettää mun ja Arton 5-vuotispäivää. Oli reissusta niin innoissani, että koko ajan unohtelin minkä takia olimme Pariisissa, mutta kyllä sitä aamulla muisti kiittää toista viidestä yhteisestä ja ihanasta vuodesta.

Tällä reissulla keskityimme lähinnä niiden muutamien ''pakko nähdä'' -nähtävyyksien luona vierailuun sekä nauttimaan Pariisista. Kaupunki on niin uskomattoman kaunis vanhoine rakennuksineen sekä niiden yksityiskohtineen, että olisin tahtonut sukeltaa jokaiselle kadulle ja räpsiä kymmeniä kuvia kaikista ihanista yksityiskohdista. Arton kanssa mietimme, että olisi ollut ihana nauttia vielä enemmän kaupungista kiireettömästi, mutta lyhyen vierailun takia se homma jää seuraavalle kerralle.

Kuvia tuli räpsittyä ihan mukava määrä ja varmasti kuvia olisi otettu enemmänkin, jos kamera ei olisi temppuillut niin paljoa. En ymmärrä miksi juuri nyt ja juurikin tälle matkalle sen piti lopettaa toimiminen ja vuorotellen meillä meni Arton kanssa hermot tuohon kameraan. Onneksi kumminkin reilut 500 kuvaa saimme tallennettua kameralle, jotka ovat ihan onnistuneita otoksia. Oli se kumminkin raivostuttavaa tapella kameran kanssa joka kulmalla.

Nyt kumminkin jätän höpöttelyt hetkeksi sikseen ja laitan kasan kuvia tulemaan. Nauttikaa!

Ilma oli uskomattoman hyvä viikonloppuna. Pelkäsin kovasti, että reissumme ajaksi ilma on kurja ja vettä sataa, mutta onneksi ilma oli aivan ihana. Lauantaina ja sunnuntaina aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta ja sunnuntaina lämpömittari kohosi + 19 asteeseen. Oli melkein kesä! Vähintään jokaisena päivänä oli +15 astetta, eli kevät oli jo pitkällä Pariisissa. Siinä säässä oli aivan ihanaa tutustua Pariisin nähtävyyksiin. Oli kumminkin hauskaa huomata kuinka ihmiset kulki lähes poikkeuksetta toppatakit päällä! Tänään oli hirveää, kun oli tottunut Pariisin kauniiseen ja aurinkoiseen kevääseen, niin tänään joutui kestämään Suomen harmautta.

Ihmiset oli tuossa kaupungissa todella ystävällisiä. Esimerkiksi hotellia etsiessämme pysähdyimme muutaman kerran tutkimaan karttaa tarkemmin ja kahtena kertana meiltä tultiin kysymään tarvitsemmeko apua. Ensimmäisellä kerralla kaksi vanhempaa mummoa selitti meille innoissaan monien minuuttien ajan ranskaksi hotellimme sijaintia ja ymmärsin sanan sieltä ja täältä. Toisella kerralla keski-iän ylittänyt mies tuli kysymään englanniksi mitä etsimme ja antoi muutenkin hyviä vinkkejä. Tosin häneltä saimme kuulla, että alue on hieman arvaamatonta ja tavaroista on pidettävä huolta. Toki tiesin, että Pariisissa on oltava tarkkana tavaroidensa suhteen ja siksi pidinkin laukkuani koko ajan silmällä eikä onneksemme mitään epämiellyttäviä tilanteita syntynyt. Hotellille päästyämme se kyllä ylittu kaikki odotuksemme. Se oli todella siisti ja moderni hotelli, jossa henkilökunta oli todella asiakaspalvelutaitoista. Hotellimme vierssä oli metropysäkki, mutta pohdimme, että seuraavalla kerralla voisimme ottaa hotellin hieman keskeisemmältä paikalta, vaikka hotelli olikin siisti, todella edullinen ja viihtyisä. Eikä aamupalassakaan ollut moittimista!

Listallamme oli käydä katsomassa ainakin Eiffel-torni, Riemukaari, Lukkosilta, Katakombit, Notre Dame, Louvre sekä käydä Champs-Élyséellä ja Seinen jokiristeilyllä. Jokaiseen näistä suuntasin into piukena ja kaikki oli hienoja kokemuksia. Louvreen eikä Notre Dameen emme tosin lähteneet sisään vaan nautimme niiden upeista ulkokuorista. Seuraavalla kerralla on kyllä pakko päästä Louvreen sisälle saakka! Yllätyimme muuten suunnattomasti siitä, kuinka valtava Louvre on. Eiffel-tornin näkemistä odotin kaikista eniten ja sen näkeminen ja kokeminen oli varmaankin koko reissun kohokohta. Sinne me päätimme kiivetä ja kiipesimmekin 669 askelmaa toiseksi korkeimmalle tasanteelle. Näkymät olivat upeat ja fiilis mahtava, kun korkeuksiin pääsimme. Katakombit olivat myös todella jännittävä kokemus. Jouduimme tosin jonottamaan sinne pääsyä noin puolitoista tuntia, mutta onneksi jäimme jonottamaan, koska Katakombit olivat todella mielenkiintoinen kokemus. Seinen risteilyä suosittelen jokaiselle! Oli hienoa nähdä monia nähtävyyksiä Seinen varrella sekä kuulla oppaalta monista itsellekin tuntemattomista nähtävyyksistä mielenkiintoisia faktoja. Risteily tosin oli melko hintava (14e) muihin nähtävyyksiin verrattuna, mutta tunnin kestävä risteily oli kyllä sen arvoinen.

Ostimme Arton kanssa jo lentokentältä lipun, joka oikeuttaa rajattomaan liikkumiseen metrolla sekä junalla. Hinta kirpaisi lentokentällä (53e), mutta moneen kertaan matkan aikana totesimme Arton kanssa, että lippu maksoi itsensä todellakin takaisin. Käytimme todella ahkerasti metroa ja junaa ympäriinsä kulkiessa ja lippu oli todella kätevä systeemi. Itse olen onneton karttojen ja suunnistamisen kanssa, mutta onnksi Artolta tuo homma sujuu paremmin kuin hyvin, joten pääsimme todella onnistuneesti jokaiseen haluamaamme paikkaan.

Huh, johan oli kilometripostaus. Toivottavasti jaksoitte lukea kaiken tai vähintäänkin katsella kuvat, mutta jos tulee jotain kysyttävää, niin mielelläni vastaan kysymyksiin osaamiseni mukaan :) Pariisia kyllä suosittelen lämpimästi, aiva uskomattoman ihana kaupunki! Tällä reissulla meihin molempiin taisi iskeä kunnon matkakuume ja innolla odottelen seuraavaa matkaa!
-Ellanoora

10 kommenttia :

1. ei vitsit teillä on ollu varmasti mahtava matka! ja tää kilometripostaus oli just paras, kyllä mä ainakin jaksoin katsoa jokaisen kuvan ja lukea tekstin :) Ihania kuvia ja ihania asukokonaisuuksia sulla päällä :)<3

2. Upeita kuvia! Kyllä mäkin vielä joskus pääsen tonne unelmieni kaupunkiin <3

1. Kiitos! Suosittelen lämpimästi, on kyllä niin upea kaupunki :)

3. Vau mitä kuvia! Oot kyllä ihan uskomattoman kaunis!

4. Upea Pariisi!! Aivan tosi hyviä kuvia oot saanu ja ilmeisesti ihan kivan lämpöistäkin :P En malta oottaa kun pääsee tuonne parin kuukauden päästä vaikka oon kerran käynyt aikasemminkin :3

1. Kiitos ja parempaa ilmaa ei olisi voinut toivoakaan! Nauti Pariisista minunkin puolesta :)

5. Luin postauksesi jo aamulla, mutta kiireessä en ehtinyt mitään sitten kommentoida! Reissu oli varmasti aivan upea ja todellakin näyttää että sää on teitä suosinut;) Rakastuin tuohon maximekko nahkatakki tyyliisi ja tuo mekko on vieläpä syötävän ihanan värinen! Kuvia oli ihana katsella, voisin katsoa vielä lisääkin:')<3 Pariisi on unelma, niin se vaan nyt on, joskus todellakin haluan ja aivan pakko päästä!

1. Kiitos ihanasta kommentista <3 Muutamia kuvia on vielä varmasti tulossa ;) Itekin rakastan tuota mekkoa ja oli ihan ottaa se taas käyttöön ja uskon ja toivon kovasti, että sinäkin pääset vielä Pariisiin!